Mengikut laporan kemalangan bulan April 2009 yang dikeluarkan oleh Cawangan Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah Johor Bahru Utara menunjukkan kemalangan yang berlaku di Bandar Baru Uda menunjukkan yang tertinggi (16 kemalangan) di jalan bandaran atau kawasan taman-taman perumahan.
Selain itu, kemalangan di Km 9 di Jalan Skudai (berhadapan Bandar Baru Uda) juga menunjukkan sebanyak 14 iaitu kedua tertinggi selepas Km 10 (18 kemalangan).
Selain itu, kemalangan di Km 9 di Jalan Skudai (berhadapan Bandar Baru Uda) juga menunjukkan sebanyak 14 iaitu kedua tertinggi selepas Km 10 (18 kemalangan).
Saya berpendapat diantara faktor yang menyumbang kemalangan di Bandar Baru Uda:-
- Kedudukan jalan keluar dari Jalan Padi ke Jalan Skudai agak curam menurun dan tidak begitu lebar.
- Kedudukan jalan keluar dari Jalan Padi ke Jalan Skudai agak curam menurun dan tidak begitu lebar.
- Jalan sehala Padi Mahsuri agak lebar memanjang dari Kg Muafakat ke persimpangan Jalan Padi Emas dan terdapat beberapa simpang.
Saya telah mencadangkan di dalam Mesyuarat Jawatankuasa Lalulintas pada bulan Mei agar perkara berikut dilakukan:-
- Membina jalan alternatif dengan mengambilkira jalan susur sediaada di hadapan stasion Petronas iaitu bagi jalan keluar masuk Jalan Padi ke Jalan Skudai.
- Membina dan menyambung pembahagi jalan sediaada dari Jalan Tampoi ke persimpangan Jalan Padi Emas dan diteruskan hingga ke Kg Muafakat.
Majlis Bandaraya hendaklah membuat kajian atas kedua-dua cadangan tersebut yang bertujuan untuk mengurangkan kemalangan jalanraya.
No comments:
Post a Comment