Wednesday, April 28, 2010

KEDATANGAN KARAM SINGH SATU PETANDA BURUK

.
"Satu petanda buruk"

Benarlah kata Hj Ahmad Daud, Ahli Majlis MBJB bagi Zon Rinting yang mengatakan kehadiran Karam Singh Walia dari TV3 memberi petunjuk buruk kepada Majlis Bandaraya.

Beliau mengatakan ini ketika berucap dalam ucapan Mesyuarat Penuh semalam. Katanya, dia terjumpa Karam Singh yang juga sahabatnya di pejabat Majlis Bandaraya. Ia mengesyaki satu assignment sedang dilakukan. Pastinya dalam program Aduan Rakyat yang sedang popular kepada penonton television.

Seperti yang dihujahkan oleh Hj Ahmad Daud, malam tadi dalam rancangan Aduan Rakyat TV3, Karam Singh telah menonjolkan masalah ketidakcekapan Majlis Bandaraya Johor Bahru dalam menangani masalah parit dan longkang di Taman Permas Jaya.

Perkara pokok yang dibangkitkan ialah parit longkang yang tidak dibersihkan menyebabkan air bertakung dan menjadi tempat pembiayakan nyamuk. Karam Singh membawa sendiri jentik-jentik nyamuk yang dicedok dari longkang tersebut dan menunjuknya kepada Puan Hjh Aishah Kapi, Timbalan Setiausaha MBJB di pejabat Majlis.

Apa yang lebih menyedihkan ialah Karam Singh menyindir paparan di pejabat yang menyatakan "Menjadikan Johor Bahru Bandaraya Antarabangsa Sejahtera dan Berbudaya".

Dalam rancangan Aduan Rakyat ini, diberitakan ramai penduduk Permas Jaya yang telah dihinggap demam Denggi sehingga menyebabkan beberapa kematian. Karam Singh dapat membuktikannya apabila melihat air bertakung dan terdapat jentik-jentik.

Selepas pertemuan tersebut, barulah kerja-kerja pembersihan dilakukan oleh syarikat yang mendapat konsesi iaitu Southern Waste Management.

Seharusnya kita mengucapkan terima kasih kepada Karam Singh Walia dan TV3 kerana menyedarkan MBJB atas kealpaannya yang mengundang pelbagai masalah kepada penduduk yang membayar cukai.

Satu aspek yang perlu diambil perhatian adalah mengapa keadaan ini terjadi?. Adakah ia manifestasi ketidakcekapan Majlis Bandaraya menguruskan kerja-kerja pembersihan parit dan longkang?.

Siapa yang patut dipersalahkan dan mengapa Karam Singh pergi ke Taman Permas Jaya?.

Rakan saya, Ahli Majlis Zon Permas Jaya, Datuk Hj Ibrahim Abdul Ghaffar sepatutnya boleh memberi jawapan dalam perkara ini.

Ahli Majlis adalah wakil rakyat dalam zon masing-masing,
menjadi mata, telinga dan jurubicara Majlis

Hujah Hj Ahmad Daud
"Perlukah Karam Singh Walia datang lagi ke sini?"

Bersedialah untuk saya datang lagi ke Johor Bahru!

.

No comments:

Post a Comment