Monday, May 10, 2010

MASALAH SALURAN KUMBAHAN DI PANGSAPURI LEDANG

.
Gambar di atas tampak damai. 5 blog rumah pangsa kos rendah yang dikenali sebagai Pangsapuri Ledang, di Jalan Padi Mahsuri 1, Bandar Baru Uda.

Alhamdullillah, pihak Uda Land telahpun mengeluarkan perbelanjaan untuk kerja-kerja mengecat dan baru saja selesai beberapa bulan lalu.

Begitupun, kecantikan bangunan ini tidak memberi makna kepada penduduk di Blok N. Lihat gambar di bawah, penduduk telah mengalirkan air kumbahan ke longkang!.

Mengapa jadi begini?. Air kumbahan ini yang termasuk dari najis penduduk telah dialirkan tidak melalui saluran asal kerana telah tersumbat dan menyebabkan ia masalah besar di rumah masing-masing. Untuk mengambil jalan mudah, penduduk telah membuat saluran baru dan mengalirkannya ke longkang.

Sdr Azmi Tuganal, Ketua UMNO Cawangan telah menyuarakannya sejak beberapa bulan lalu. Berikutan darinya, program Gerak Mesra MBJB dan lawatan Ahli Parlimen Johor Bahru yang diadakan pada bulan lalu telah mempertemukan semua mereka yang terlibat bagi mencari jalan bagaimana mengatasi masalah tersebut.

Malangnya sehingga kini, tidak nampak sebarang jalan mengatasinya dan yang menjadi mangsa adalah penduduk yang terpaksa berhadapan dengan bau busuk dan masalah kesihatan.

Lihatlah apa yang ditunjuk oleh Sdr Azmi Tuganal di dalam aliran longkang.

Jawapannya, adalah ketulan najis manusia!. Tentulah ia satu pemandangan yang amat menjijikkan.

Kini, masalah ini telah berjangkit ke Blok N. Air kumbahan telah melimpah dan tidak lagi mengikut salurannya sebagaimana gambar tertera di bawah.

Penduduk Blok N kini berhadapan dengan bau busuk dan suasana tidak menyenangkan.

Persoalan yang perlu dilontarkan kepada pentadbiran Majlis Bandaraya adalah bila agaknya masalah ini akan diselesaikan?. Sebagai pemaju, Uda Land menyatakan bahawa sepatutnya Majlis Bandaraya yang bertanggungjawab kerana cukai harta telahpun dikutip.

No comments:

Post a Comment