Monday, May 10, 2010

JAWAPAN KEPADA MASALAH AIR PAIP DI BLOK R, PANGSAPURI LEDANG

.
Paip jenis GI ini yang perlu ditukar kepada jenis Poly

Saya telah mendapat maklumat bahawa bekalan air yang disalurkan oleh SAJ ke kawasan Bandar Baru Uda tidak mempunyai sebarang masalah terutama tekanan air.

Mengenai masalah yang dibangkitkan oleh penduduk di Blok R, Pangsapuri Ledang, sebab yang dikenalpasti adalah saluran paip yang masih menggunakan jenis Galvaniel Iron (GI). Paip jenis ini mudah berkarat, apatah lagi ia telah digunakan sejak tahun 1990.

Mengikut Sdr Azmi Tuganal, ketua masyarakat di pangsapuri ini, beberapa penduduk telah mengambil inisiatif dengan menukarkan paip jenis GI ini kepada jenis Poly. Mereka yang telah mengambil tindakan ini tidak lagi mengalami masalah bekalan air.

Paip jenis Poly ini lebih baik kerana ia mempunyai kelebihan berbanding GI seperti boleh digunakan dalam pelbagai keadaan, ringan, mudah diperolehi dan tidak mudah berkarat. Dari segi harga juga ia lebih murah.

Badan Pengurusan sepatutnya bertanggungjawab menukar paip ini. Namun masalah kewangan atau dana yang tidak mencukupi menjadi penghalang. Pengerusi JMB Pangsapuri Ledang, Sdr Zainal Abd Rahim yang ditemui mengharapkan sokongan dari pemilik rumah untuk membayar yuran bulanan.

Tidak hairanlah apabila Sdr Azmi Tuganal telah membelanjakan hampir RM1,000 untuk menukarkan kepada paip Poly dan memberi kelegaan kepada 16 unit pemilik rumah di Blok N.

Kepada pemilik rumah yang lain, mereka hendaklah mengambil tindakan yang sama dengan membincangkannya bersama 15 pemilik di dalam blog yang sama. Atau membayar yuran pengurusan bulanan tanpa gagal.

Dengan cara ini, masalah bekalan air akan dapat diselesaikan.

No comments:

Post a Comment