Tuesday, March 2, 2010

KEPERLUAN MEMASANG KAIN RENTANG DAN BANTING DENGAN KEMAS

.
Tidak dinafikan pemasangan kain rentang dapat menambahkan pendapatan Majlis. Bagaimanapun, pemasangan yang tidak dikawal boleh menyebabkan pemandangan di sesuatu kawasan menjadi bertambah buruk.

Saya melihat kain-kain rentang yang dipasang di kawasan Perbadanan Putrajaya begitu kemas dan cantik.

Berbeza dengan kain rentang yang dipasang di MBJB. Sebagai contoh, saya pamirkan tempat yang dikhaskan untuk pemasangannya di simpang empat Jalan Padi Emas/Jalan Padi Mahsuri.


Kain-kain rentang tidak diikat kuat sehingga menyebabkan koyak, berlipat serta berkibar ditiup angin.

Begitu juga dengan pemasangan banting. Terdapat banyak yang tidak mendapat kelulusan Majlis. Terdapat banyak banting dan kain rentang yang tidak diturunkan walaupun masa yang dibenarkan telah berlalu.

Majlis Bandaraya Johor Bahru mempunyai tatacara dan peraturan memasang sepanduk dan banting dalam kawasan Majlis. Syarat seperti:
  • Mengutamakan penggunaan Bahasa Malaysia
  • Tidak menghalang lalulintas
  • Mengemukakan contoh iklan beserta dokumen lain
  • Mencatatkan nombor kelulusan Majlis serta tarikh dibenar dan lupus pemasangan
  • Menurunkan iklan selepas tamat tempoh
perlu diambil perhatian selain beberapa perkara lain seperti bahasa dan ejaan yang jelas dan dapat difahami serta memasang dengan kemas.

Mana tanda kebenarang memasangnya?

Sebagai pihak yang berkuasa, penguatkuasaan perlu dijalankan dengan membuat pemantauan berkala mengikut kemampuan anggota untuk mempastikan semua iklan yang dipasang nampak kemas dan cantik.

No comments:

Post a Comment