Tuesday, March 2, 2010

HENTIKAN SEGERA UBAHAN BANGUNAN

.
Pekerja sedang membina garaj atau soyok

Kerja-kerja ubahan rumah setingkat kepada dua tingkat di no 70 Jalan Padi Mahsuri 1/1, Bandar Baru Uda menarik perhatian orang awam yang melaluinya. Ini disebabkan lokasinya di penjuru Jalan Padi Mahsuri 1/1 dan Jalan Padi yang merupakan laluan utama penduduk di kawasan ini.

Selain itu, deretan rumah di Jalan Padi Mahsuri 1/1 ini adalah rumah berbandung setingkat. Apabila ia diubah menjadi dua tingkat, pastinya menjadi persoalan samada ia dibenarkan atau telah mendapat kelulusan dari pihak berwajib.

Saya telah membuat semakan dan mendapati pelan ubahannya telah mendapat kelulusan dari MBJB selain Pejabat Tanah juga telah memberi kelulusan menukarkan statusnya dari setingkat kepada dua tingkat.

Beberapa persoalan timbul apabila terdapat beberapa aduan mengenai pembinaan yang sedang rancak dijalankan. Diantaranya, mengenai jarak atau gap antara rumah yang sedang dibina dengan rumah bersebelahan dan juga pembinaan garaj kereta (soyok) yang mencecah ke pagar tentunya tidak mendapat kebenaran dari Majlis.

Beberapa kali perbincangan telah saya lakukan dengan Pengarah Bangunan MBJB agar teguran dan tindakan penguatkuasaan dilakukan, malangnya pembinaan terus berjalan.

Malam tadi, saya tidak mempunyai cara lain untuk mengatasi masalah aduan dari orang ramai selain meminta Datuk Bandar memberhentikan segera pembinaan bangunan berkenaan.
.

No comments:

Post a Comment